4 Tips voor het beginnen van een boerderijwinkel

- oktober 16, 2025
Steeds meer mensen kiezen voor lokale en verse producten die rechtstreeks van de boer komen. Het is dus niet alleen om een boerderijwinkel te starten, maar er lijkt ook steeds meer vraag naar te zijn. Dit idee biedt veel kansen als je zelf op een boerderij werkt of als je streekproducten maakt. Een goede voorbereiding mag in ieder geval niet ontbreken. Daarom delen we in dit artikel een aantal praktische tips voor het beginnen van een succesvolle boerderijwinkel.
Bepaal je concept en doelgroep
Je kunt niet zomaar beginnen. Het is eerst belangrijk om duidelijk te weten wat voor soort winkel je wilt starten. Je kunt bijvoorbeeld producten van je eigen boerderij verkopen. Denk aan melk, kaas, vlees, eieren of groenten. Je kunt ook samenwerken met andere boeren in de buurt om een uitgebreid assortiment aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan brood, honing of jam. Bedenk ook wie je ideale klant is. Dit kunnen bewoners uit de buurt zijn maar ook toeristen die graag lokale producten willen proberen. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval in drukbezochte gebieden. Het is in ieder geval belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen. Op die manier kun je de focus gaan leggen op de inrichting, openingstijden en de prijzen.
Kies een aantrekkelijke locatie en inrichting
De locatie is een belangrijke succesfactor. Meestal ligt een boerderijwinkel op het erf van de boerderij. Een zichtbare ligging langs een drukke route of dorpsweg is vaak ideaal. Je kunt ervoor kiezen om al eerder langs de weg reclame te maken voor je winkel. Dit maakt dat meer mensen de winkel kunnen vinden. Zorg ook voor een inrichting die goed in het plaatje past. Denk aan houten schappen en krijtborden om de prijzen op te schrijven. Let wel goed op de hygiëne in de winkel.
Maak gebruik van boerderijautomaat
Je moet niet onderschatten dat het hebben van een boerderijwinkel veel werk is. Je kunt het jezelf makkelijker maken door gebruik te maken van een boerderij automaat. Dit is een automaat waarin je je producten verkoopt buiten openingstijden of als je zelf niet aanwezig bent in de winkel. Denk aan verse eieren, melkflessen, groentepakketten of zelfs zelfgemaakte jam. Een boerderijautomaat heeft meerdere voordelen. Hierdoor kun je meer klanten ontvangen als je er zelf niet bent. Zo is er minder aanwezigheid nodig in de winkel zelf. Dit is ideaal om meer mensen te stimuleren om lokale producten te kopen.
Promoot je boerderijwinkel en bouw klantrelaties op
Zelfs de mooiste boerderijwinkel heeft bezoekers nodig. Het nadeel van boerderijwinkels is dat ze vaak wat afgelegen zijn. Daarom is het belangrijk om te investeren in promotie. Je kunt borden langs de weg plaatsen en actief zijn op social media om je boerderijwinkel onder de aandacht te brengen bij een grotere doelgroep. Hierdoor zul je uiteindelijk meer klanten aantrekken.
Recente artikelen

Ik ben Sander, een gepassioneerde schrijver die artikelen schrijft over uiteenlopende onderwerpen. Van technologie tot lifestyle en van duurzaamheid tot cultuur, ik vind het fascinerend om complexe thema’s toegankelijk en interessant te maken voor een breed publiek. Schrijven is voor mij meer dan werk; het is een manier om verhalen te vertellen en kennis te delen. Ik streef ernaar om mijn lezers te inspireren, informeren en soms zelfs te verrassen. Door mijn nieuwsgierige aard en brede interesses blijf ik mezelf uitdagen om steeds nieuwe invalshoeken te ontdekken en mijn schrijfvaardigheden te verfijnen.