Handige tips om je tijd beter in te delen op het werk
Het goed indelen van je tijd op het werk is heel belangrijk. Het helpt je om alles op tijd gedaan te krijgen, maar ook om minder gevoelens van stress en werkdruk te ervaren. Kun je je tijd goed indelen op het werk, dan maakt dit je een goede leider voor je team of een productieve medewerker binnen het team. Vind je het lastig om je tijd effectief in te delen? Dan helpen onderstaande tips je op weg.
Volg eens een time management training
Je bent veel beter in staat om je tijd goed in te delen als je weet welke technieken je hiervoor het best toe kunt passen. Dit leer je tijdens een time management training en dat is zeer de moeite waard. Je leert onder meer hoe je het best prioriteiten stelt en hoe je hoofdzaken van bijzaken scheidt. Het helpt je ook om beter om te gaan met afleidingen en een efficiënte planning voor je werkdag te maken.
Stel elke dag een to-do lijstje op
Begin je werkdag met het opstellen van een to-do lijstje. Dit geeft je een duidelijk overzicht van wat je gedaan moet krijgen deze dag. Hierbij is het belangrijk dat je de grootste en meest complexe taken als eerst uitvoert. In de ochtend ben je namelijk het meest productief en kun je meer geconcentreerd werken. Houd rekening met de indeling van taken die veel prioriteit hebben en taken die minder prioriteit hebben. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de Eisenhower Matrix.
Deel je werkdag in tijdblokken in
Een werkdag bestaat uit 8 uur wanneer je hele dagen werkt. Het is goed om deze 8 werkuren te verdelen in tijdblokken. Dit noemen we ook wel time blocking. Je plant meerdere tijdblokken voor verschillende taken. Het maakt je werkdag overzichtelijker. Doordat je binnen tijdblokken werkt ben je beter in staat om afleidingen te minimaliseren. Je kunt je beter focussen op wat op dat moment belangrijk is.
Afleidingen verwijderen voor een rustige werkplek
Aanwezige afleidingen kunnen je hele planning in de war schoppen. Het komt je vast bekend voor. Je kijkt heel even op je telefoon en ziet een melding van Facebook. Deze bekijk je en daarna scrol je even snel door de tijdlijn. Voor je het weet ben je een kwartier verder en heb je dus een kwartier geen werk verricht. Voorkom dit door je telefoon uit het zicht te leggen en notificaties uit te schakelen. Zet ook de meldingen op je computer uit. Haal alle mogelijke afleidingen weg uit het zicht om goed gefocust te kunnen werken. Zo kun je je goed houden aan je eigen planning.
Gebruik eens een app om je tijd te tracken
Er zijn tegenwoordig apps voor het bijhouden van een tijdslog. Deze zogenaamde time tracking apps geven je inzicht in waar jouw tijd aan verloren gaat. Dit geeft je meer inzicht en helpt je om je tijd beter in te delen.
Mijn naam is Nina en ik schrijf artikelen voor deze website die zich richt op diverse onderwerpen. Schrijven is altijd mijn passie geweest, en ik geniet ervan om mijn kennis en inzichten met anderen te delen. Of het nu gaat om lifestyle, technologie, gezondheid of reizen, ik vind het geweldig om te onderzoeken en te schrijven over de dingen die ons dagelijks leven beïnvloeden. Mijn doel is om informatieve en boeiende content te creëren die lezers inspireert en helpt. In mijn vrije tijd lees ik graag, ontdek ik nieuwe hobby's en breng ik tijd door met vrienden en familie.