De Tweede Kamer is hard op weg een wetsvoorstel neer te leggen die alle online gokreclames in Nederland zou moeten verbieden. Het is een initiatief dat door de SP en de ChristenUnie is neergelegd bij de Tweede Kamer, lijkt van op steun vanuit een hele hoop partijen te kunnen rekenen. De SP en ChristenUnie vinden dat het kabinet te langzaam handelt om de advertenties rondom online gokken aan te pakken. Een verbod op dergelijke reclames kan een groot effect hebben op de online gokindustrie. 

Sinds dat online gokken in Nederland werd gelegaliseerd in 2021 is het aantal mensen dat online gokt sterk toegenomen. Dit komt mede doordat de beste online casino’s veel doen aan het promoten van hun diensten. De concurrentie onder online casino’s is enorm, het is dus belangrijk voor de casino’s om zichzelf te onderscheiden van concurrenten door hun aanbiedingen te adverteren. Het gaat dan vaak om reclames waarin welkomstbonussen en het spelaanbod worden gepromoot. Nu willen politici in de Nederlandse overheid dus een verbod op dit soort reclames. Onder anderen Mirjam Bikker van de ChristenUnie waarschuwt dat de legalisering van online gokken de toegankelijkheid tot gokken enorm heeft vergroot. Van tevoren is sterk onderschat in hoeverre deze verhoogde toegankelijkheid een negatief effect heeft op het gokgedrag van Nederlanders. Rapporten tonen aan dat er sinds 2021 een explosieve groei is van gokgedrag in het land. 

Volgens Michiel van Nispen van de SP spelen reclames een belangrijke rol in het aantrekken van nieuwe gokkers naar gok platforms. Het verbieden van reclames is volgens hem dan ook essentieel in het aanpakken van het probleem. De gevolgen voor de online gokindustrie kunnen echter fataal zijn. Deze sector is namelijk enorm afhankelijk van reclames om zichzelf te positioneren in een zeer competitieve markt. Met het verbieden van reclames is een logisch gevolg dat gok platforms geen nieuwe spelers meer aantrekken waardoor inkomsten van deze platforms zullen dalen. Naast de plannen om reclames te verbieden hebben de SP en de ChristenUnie ook nog eens plannen om gokbedrijven te verplichten een gedeelte van de winsten direct te besteden aan hulp en preventie. Als ook deze regels worden doorgevoerd kan de online gokindustrie wel fatale klappen gaan ontvangen. Met een teruglopend aantal gebruikers en toenemende kosten aan hulp en preventie zullen winstmarges sterk aangetast worden. 

Maar wat is nu de kans van slagen van deze wetsvoorstellen. De geschiedenis leert ons dat eerdere moties omtrent een strengere regelgeving voor online gokken, vaak op een meerderheid in de Tweede Kamer konden rekenen. De kans dat deze ideeën dus op termijn in werking gaat treden is zeer aannemelijk. Het kan echter lang duren voordat de Tweede Kamer het wetsvoorstel daadwerkelijk in behandeling neemt. De nieuwe plannen zijn geen verrassing voor de mensen die het nieuws rondom online gokken al langere tijd volgen. Een verbod op reclames zou aansluiten bij een trend die al langere tijd bezig is binnen de Europese Unie. Zo hebben Spanje en België eerder ook al wetten aangenomen die het lastiger maken om misleidende gokreclames te plaatsen. Nederland is dus zeker geen uitzondering op de regel, en het lijkt dan ook een kwestie van tijd dat er restricties komen op online gokreclames. Volgens experts is slechts een verbod op reclames echter niet genoeg. Ze streven naar brede hervormingen in de gokwetten die in Nederland gelden. De komende maanden gaan een belangrijke rol spelen in de toekomst van online gokken in Nederland. 

Concluderend, gokbedrijven hechten erg veel waarde aan reclames. Zowel met online als offline marketing doen ze er van alles aan om spelers naar hun platform te trekken. de SP en ChristenUnie zijn echter een initiatief begonnen in de Tweede Kamer om reclames voor online gokken te verbieden. Ze willen hiermee het aantal mensen dat aan online gokken doet, terugdringen. De groei van het het aantal mensen dat online is gaan gokken sinds de legalisering in 2021 is enorm. Dit werd gevoed door een grote hoeveelheid aan online promoties. Volgens de twee partijen is een herziening van de wet- en regelgeving dan ook noodzakelijk. Het verbod op reclames kan de volledige gokindustrie hard gaan raken, zowel qua gebruikersaantal als financieel. De komende maanden zullen bepalen in hoeverre de plannen werkelijkheid gaan worden en of ze daadwerkelijk effect gaan hebben.