
Als lokaal en regionaal bedrijf is het altijd een uitdaging om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Met name als kleinere ondernemer is het een uitdaging om te concurreren met grote landelijke ondernemingen. Gelukkig zijn er kleine dingen die je kunt doen, die daadwerkelijk een positief effect hebben op de regionale zichtbaarheid. Hieronder wat tips voor een geografische merkstrategie, met iets simpels als een totebag (of andere gepersonaliseerde herbruikbare tas).
Loyaliteit stimuleren
Veel inwoners vinden het extra leuk om te winkelen bij lokale winkeliers en op deze manier de eigen gemeenschap levendig te houden. Zorg dat je helder communiceert dat je een lokale en kleine ondernemer bent. Laat het duidelijk zien als je bijvoorbeeld ambachtelijke of streekproducten verkoopt, aangezien dit iets is dat veel inwoners (evenals bezoekers) zal aanspreken. Je kunt bijvoorbeeld een katoenen tas bedrukken met daarop het logo van je onderneming (die klanten kunnen kopen, je meegeeft aan trouwe klanten of weggeeft boven een bepaald bedrag). Niet alleen zul je zo langer in de gedachten bij die ene klant blijven, ook andere potentiële klanten zullen zo kennismaken met jouw bedrijf.
Eigen kennis en ervaring inzetten
Als lokale onderneming heb je een voorsprong, en dat is dat je de regio door en door kent. Het is dan ook iets om je voordeel mee te doen bij het opzetten van jouw merkstrategie. Denk aan lokale markten, evenementen, beurzen en ondernemersborrels waar je aan kunt deelnemen. Het vergroten van je netwerk zal je op de lange termijn altijd veel positiviteit opleveren. Zorg dat je tijdens dit soort deelnames iets bij hebt waarop duidelijk te zien is wat je doet, bijvoorbeeld door het dragen van een tas met het logo van je bedrijf. Of deel deze tasjes uit, als je zelf een stand hebt op een beurs, braderie of iets dergelijks.
De krachten bundelen
Een andere manier om je bekendheid te vergroten is lid worden van de lokale winkeliersvereniging, om elkaar een handje te helpen en samen leuke dingen op touw te zetten voor de gemeenschap. Denk aan een goodiebag met allemaal leuke lokale producten voor een mooi prijsje. Natuurlijk inclusief wat extra promotiemateriaal en door het laten bedrukken van een tas met jullie logo’s. Je kunt de actie zowel promoten met posters en flyers in jullie fysieke winkels, maar ook online reclame maken (onder meer via social media kanalen). In plaats van het verkopen van mooie goodiebags kunnen jullie ook een winactie op touw zetten. Denk aan online deelnames door het liken en taggen van een bericht. Maar bijvoorbeeld ook door een ouderwetse loterij. Via het uitdelen van lotjes bij een fysieke verkoop, om aan het einde van de actie een winnaar te trekken. Want ook dit blijft gewoon erg leuk!
Soorten tassen die je kunt laten bedrukken
Mocht een van deze ideeën je aanspreken, dan hebben ze bij Drukzo heel wat tasjes om uit te kiezen. Waaronder:
- Katoenen tasjes in meerdere kleuren
- Luxe rugzakken
- Totebags en conferentietassen van gerecycled materiaal
- Grote shoppers met een natuurlijke uitstraling
- Handige toilettasjes
- En nog veel meer!