
Vandaag de dag kunnen kleine bedrijven het zich niet langer permitteren om online niet zichtbaar te zijn. Wanneer potentiële klanten jouw producten of diensten nodig hebben zullen ze eerst googelen, reviews lezen en je website bezoeken. Kleine bedrijven concurreren tegenwoordig met techgiganten als Amazon, en zullen dus steeds meer in hun mars moeten hebben. Online zichtbaarheid is dus cruciaal.
Het belang van Search Engine Optimization (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is een belangrijk onderdeel van online zichtbaarheid. Simpelweg betekent het dat je je website zo aanpast dat het algoritme van Google en andere zoekmachines jou hoger plaatsen in de zoekresultaten.
Daar zijn allerlei methoden voor. In de eerste plaats geeft Google de voorkeur aan websites met een goede gebruikerservaring (UX). Dat houdt in dat de laadtijd laag is, dat je website ook te gebruiken is op een mobiele telefoon en dat je gebruikers wegwijs maakt via interne links. Daarnaast kan het verstandig zijn om een veilige betaalomgeving met verschillende opties te bieden. Online casino’s lopen hiermee voorop, want betalen met Paysafecard, iDEAL of cryptovaluta zijn daar al langer gemeengoed. Hoe beter de gebruikerservaring en hoe veiliger de website, hoe groter de kans dat Google je hoog in de zoekresultaten plaatst.
Daarnaast zijn er nog andere manieren om jouw SEO te verbeteren. Google geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan het zogenaamde E-E-A-T-model (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). Zorg er dus voor dat jouw teksten zijn geschreven door een deskundige en dat je een goede “Over ons”-pagina hebt. Ook een pagina met veelgestelde vragen waarin je de problemen, angsten en frustraties van klanten bespreekt, en misverstanden ontkracht, kan helpen.
Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk om de juiste zoekwoorden in je teksten te verwerken. Deze vind je met tools als SEMrush en Google Zoekwoordplanner. Toch wordt Google steeds beter in het herkennen van teksten die speciaal zijn geschreven om te scoren bij zoekmachines. Schrijf dus in de eerste plaats voor je gebruikers, en niet voor zoekmachines. Gebruik dus vooral de juiste zoekwoorden en zorg voor kopjes en goede metaomschrijvingen, maar overdrijf het niet.
Sociale media en goede beoordelingen
SEO is niet de enige manier om online zichtbaarheid te krijgen. Een goed zichtbare website is belangrijk, maar daarnaast is het ook verstandig om op meerdere sociale media te zitten. Welke dat moeten zijn hangt natuurlijk af van jouw doelgroep. Ben je vooral bezig met B2B, dan is LinkedIn waarschijnlijk de juiste keuze. Richt je je tot een wat ouder publiek, dan kun je beter op Facebook zitten. Kun je mooie foto’s maken van jouw producten, dan is Instagram juist weer waar je moet zijn.
Sociale media geven je de mogelijkheid om een groter publiek te trekken en direct met hen te communiceren. Op die manier bouw je een goede reputatie op. En je profielen op sociale media tellen ook mee voor je SEO.
Daarnaast zijn goede beoordelingen ook ontzettend belangrijk. Meer dan 90% raadpleegt reviews voor het aanschaffen van bepaalde producten. De neutrale meningen van andere klanten kunnen veel zeggen over een product, een dienst of een bedrijf, en je kunt het je dus niet permitteren om hier geen aandacht aan te besteden.
Dit betekent dus dat je op meerdere platforms actief zult moeten zijn. Mensen zullen misschien in de eerste plaats naar Google Reviews kijken, maar ook sociale media en verkoopwebsites, zoals Marktplaats of Bol.com, zijn plekken waar mensen hun ongezouten mening zullen geven. Positieve beoordelingen zijn natuurlijk goed voor je reputatie, maar ook slechte reviews helpen je verder. Ze geven je waardevolle feedback, en bieden je een kans om te laten zien hoe je klachten afhandelt. En ook hier geldt weer: reviews zijn goed voor je SEO.
Kleine ondernemers niet tevreden over hun online zichtbaarheid
Kortom, het is voor kleine bedrijven belangrijker dan ooit om online zichtbaar te zijn, door middel van een website die makkelijk te vinden is, sociale media om te communiceren met klanten en beoordelingen. Mond-tot-mondreclame was voor kleine ondernemingen altijd al van cruciaal belang, en dat is vandaag de dag niet anders. Het gebeurt alleen steeds vaker online.
Toch is maar liefst een derde van de Nederlandse kleine ondernemers ontevreden over de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek van Trustoo onder 861 Nederlanders met een eigen bedrijf (maximaal tien werknemers) en zzp’ers. En dat terwijl maar liefst een kwart van de ondervraagden zegt dat het succes van de onderneming voor een deel afhankelijk is van online marketing.
Vooral jonge ondernemers zeggen zich hier zorgen over te maken. 42% van de ondernemers onder de 30 jaar zegt ontevreden te zijn over de online zichtbaarheid van het bedrijf, terwijl 41% afhankelijk is van online marketing. Bij ondernemers ouder dan 40 ging het om 36% en 26%.
Het grootste struikelblok lijkt een gebrek aan kennis. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan niet te beschikken over de juiste vaardigheden, en 35% zegt te veel tijd te besteden aan randzaken die niets te maken hebben met hun eigenlijke beroep.
Online zichtbaarheid: een troef van onschatbare waarde
Een online reputatie opbouwen kost tijd en vergt de nodige kennis van SEO en online marketing, en dat kan kleine ondernemers afschrikken. Toch kan online zichtbaarheid nét het verschil maken. Veel klanten shoppen liever bij een klein bedrijf dan bij een grote multinational, maar dan moeten ze je wel kennen. Door hier op de juiste manier op in te spelen en door op een efficiënte manier te communiceren kun je je omzet dus wel degelijk verhogen.