Het zag er zo mooi uit: die grote order die je binnenkreeg voor je bedrijf. Hiermee zou de omzet voor het lopende kwartaal alle voorgaande gaan overtreffen. Misschien is het wel de opmaat naar structurele groei van je bedrijf waar je nu al jaren keihard voor werkt. Maar als de order is uitgeleverd blijft het stil. De betalingstermijn voor de factuur verstrijkt en je begint je zorgen te maken. Die klant was zo’n joviaal persoon. Heel enthousiast over jouw producten en de factuur was fors maar dat komt allemaal goed. Daarom had je ook geen aanbetaling gevraagd, hoewel dat nog wel even door je hoofd was geschoten. Maar een aanbetaling is niet gebruikelijk bij een B2B deal in jouw sector, dus had je ervan afgezien. Nu staat de post met 6 cijfers voor de komma nog steeds open. Wat nu?
Onderzoek naar de kredietwaardigheid
Als je voor het eerst zaken doet met een nieuwe klant, en zeker als het om een grote order gaat, dan is het heel gebruikelijk om onderzoek te doen naar de liquiditeit van het bedrijf. Dit kun je zelf doen, maar je kunt dit onderzoek ook uitbesteden. Op die manier krijg je duidelijkheid of je klant voldoende kapitaal beschikbaar heeft om jouw order te kunnen betalen. Je kunt zo’n deskundige inhuren via Etage0. Sommige bedrijven maken er doorlopend gebruik van, zoals kredietverstrekkers. Maar ook bij een grote bestelling, zeker van een nieuwe klant, is het zeker aan te raden om een onderzoek in te stellen. Een klant die te goeder trouw is zal hier zonder problemen aan meewerken, die heeft immers niets te verbergen. Doet een klant moeilijk, dan moet je je afvragen of het wel zo’n goed idee is om met dit bedrijf in zee te gaan.
Wat betekent de afkorting CDD?
Misschien heb je in het kader van onderzoek naar de kredietwaardigheid van klanten de afkorting CDD wel eens voorbij zien komen. CDD staat voor Customer Due Dilligence en wil zoveel zeggen als een klantenonderzoek naar de liquiditeit en betrouwbaarheid. Het onderzoek omvat meer dan een check naar de kredietwaardigheid. Er kan ook worden gekeken naar de betalingsmoraal van een bedrijf. Een bedrijf kan geld genoeg op de rekeningen hebben, maar als er structureel te laat wordt betaald en er voortdurend herinneringen en aanmaningen naar het bedrijf worden gestuurd door leveranciers dan kan dit ook aanleiding zijn om met dit bedrijf geen zaken te doen. Sommige bedrijven maken er een sport van om facturen zo laat mogelijk te betalen, terwijl voor B2B transacties doorgaans al een termijn van gemiddeld 60 dagen geldt.
Schakel een CDD analist in
Wil je zonder zorgen zakendoen met andere bedrijven? Schakel dan een CDD analist van Etage0 in. Deze deskundige kan je gemotiveerd advies geven over de betrouwbaarheid van een klant of mogelijk toekomstige klant. Als dat advies negatief is, dan is het heel belangrijk om goed na te denken of je ondanks dat toch de gok wilt nemen.