Zo houd je je kantoor beter georganiseerd

Een opgeruimd kantoor is niet alleen prettig. Je ervaart ook een hogere concentratie en betere productiviteit als je omgeving netjes en georganiseerd is. Een praktische kantoorinrichting is een mooi begin, maar het is ook belangrijk om te zorgen voor goede oplossingen die je werkplek beter georganiseerd houden. Schaf slimme oplossingen aan en verander je manier van werken. Het helpt echt! Wij geven je een paar handige tips om je kantoor goed te organiseren.

Voorkom een wirwar van kabels met kabelbinders

Tegenwoordig zijn er behoorlijk wat snoeren en kabels aanwezig in het gemiddelde kantoor. Je hebt op je werkplek dan ook meerdere dingen nodig waar een snoer aan zit, zoals natuurlijk de computer en de printer. Dan zijn er ook nog de kabeltjes van alles wat je tussentijds wilt opladen, zoals je tablet of je smartphone. Je kunt gebruik maken van kabelbinders om al die kabels op een makkelijke manier te organiseren. Zo voorkom je dat alles in de knoop raakt, maar je voorkomt ook schade aan de kabels. Al die kabels en snoeren gaan dus veel langer mee.

Kantoor organiseren

Slimme opbergsystemen

Het is altijd goed om je werkplek te voorzien van slimme opbergsystemen. Welke oplossingen hierin het best zijn, is vooral afhankelijk van de beschikbare ruimte en de zaken die je op te ruimen hebt. Je kunt bijvoorbeeld handige bakjes in je bureaula plaatsen om kleinere spullen georganiseerd in op te bergen. Voor al je boeken en mappen kun je een boekenkast of archiefkast gebruiken. Schaf een bureaubox aan waarin ruimte is voor onder meer A4-papier, pennen en bijvoorbeeld paperclips. Hoe meer je uit het zicht kunt opbergen, hoe prettiger je kunt werken.

Minimaliseer de losse spullen op je bureau

Een vol bureau is een bureau dat heel snel rommelig wordt. Het is daarom belangrijk om echt alleen de dingen op je bureau te plaatsen die je echt nodig hebt. Houd de rest van het bureaublad vrij. Dit zorgt voor een overzichtelijke werkplek zonder afleidingen. Je maakt je werkplek een stuk efficiënter en je voelt je gewoon ook prettiger. Heb je vooral ook veel papierwerk? Controleer dan eens of er zaken zijn die je makkelijk kunt digitaliseren. Zo kun je de hoeveelheid papier op kantoor drastisch verminderen. Dit scheelt niet alleen heel veel rommel, maar het is ook nog eens beter voor het milieu.

Wen jezelf een dagelijks opruimmomentje aan

Opruimen moet je leren. Dit wil zeggen, het moet in je systeem zitten. Het is goed om jezelf aan te wennen dat je elke werkdag eindigt met een snelle opruimroutine. Verwijder alle rommel, ruim papieren en andere zaken op, en haal even een doekje over het bureaublad. Zo zorg je ervoor dat je de volgende ochtend direct plaats kunt nemen aan een schoon en opgeruimd bureau. Dit helpt je om lekker fris aan de dag te beginnen in een opgeruimde en georganiseerde omgeving. Het komt je productiviteit en concentratie zeker ten goede.

Foto van Nina
Nina

Mijn naam is Nina en ik schrijf artikelen voor deze website die zich richt op diverse onderwerpen. Schrijven is altijd mijn passie geweest, en ik geniet ervan om mijn kennis en inzichten met anderen te delen. Of het nu gaat om lifestyle, technologie, gezondheid of reizen, ik vind het geweldig om te onderzoeken en te schrijven over de dingen die ons dagelijks leven beïnvloeden. Mijn doel is om informatieve en boeiende content te creëren die lezers inspireert en helpt. In mijn vrije tijd lees ik graag, ontdek ik nieuwe hobby's en breng ik tijd door met vrienden en familie.

Inhoud

Nieuwe blogs